Voorsprong in Talent

begeleiding en coaching bij meer- en hoogbegaafdheid

"Wij zijn Voorsprong in Talent"

Voorsprong in Talent (kortweg ViT)  is opgezet door Kirsten en Martin Timmer.


Voorsprong in Talent wij zijn Kirsten

Kirsten Timmer is gecertificeerd coach hoogbegaafdheid en heeft zich gespecialiseerd in het begeleiden van jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong en het ontwikkelen van verrijkingsmateriaal voor basisschool kinderen. Ook heeft zij kennis en ervaring in het begeleiden van beelddenkers.
Kirsten is naast Voorsprong in Talent werkzaam als coördinator hoogbegaafdheid en leerkracht groep 3 op een basisschool in Leusden.



Voorsprong in Talent wij zijn Martin

Martin Timmer heeft zich, na zijn studie Duitse taal en Letteren en Taalonderwijskunde gespecialiseerd in het begeleiden van hoogbegaafde pubers en jong volwassenen. Naast ECHA specialist is Martin bestuurslid bij de Nederlandse Vereniging van ECHA Specialists in Gifted Education en betrokken bij de werkgroep  BPS Academie (Begaafdheidsprofielscholen Nederland).
Martin is naast zijn werkzaamheden bij Voorsprong in Talent coördinator hoogbegaafdheid en docent VWO bovenbouw op een middelbare school in Nijkerk.


Kirsten en Martin bieden bij meerdere onderzoeken naar hoogbegaafdheid hulp en ondersteuning en zijn daarvoor te allen tijde te benaderen.

Voorsprong in Talent wij zijn1



"Vanuit onze gezinssituatie, waar hoogbegaafdheid een belangrijke rol inneemt, zijn wij de uitdaging aangegaan om Voorsprong in Talent op te zetten. Onze kinderen zijn de drijfveer om via Voorsprong in Talent zoveel mogelijk hoogbegaafde kinderen te kunnen helpen, zodat zij hun toekomst in vreugde en geluk, met inzet van hun eigen unieke talenten, kunnen betreden."

                                                                                                Kirsten en Martin Timmer




Puzzled

Het logo van Voorsprong in Talent is gebaseerd op het drie ringen model van Renzulli. Dit model rekende af met de opvatting dat hoogbegaafdheid enkel over de intellectuele capaciteiten van de mens gaat en dat hoogbegaafdheid is aangeboren. Met andere woorden: je hebt het of je hebt het niet.
Het model van Renzulli, dat later is aangevuld door Mönks, is een prestatiemodel dat is gebaseerd op wat iemand laat zien. Het geeft ook aan dat omgevingsfactoren, zoals opvoeding, school en vrienden, van invloed kunnen zijn op de mate en manier waarop hoogbegaafdheid tot uiting komt.


Voorsprong in Talent puzzled1


Voorsprong in Talent puzzled2



Het logo van Voorsprong in Talent laat, qua kleurstelling, geen drie complete ringen zien. Het stimuleert je om na te denken over welke van de drie factoren (motivatie, creatief denkvermogen, intellectuele capaciteit)  in hogere mate bij jou ontwikkeld zijn en welke factoren je wellicht nog kunt versterken.
Daarnaast geven de puzzelstukjes aan dat als je een goede balans kunt vinden tussen deze factoren en de omgevingsfactoren, alle stukjes in elkaar vallen. Hoe meer balans je creëert, hoe prettiger en gelukkiger je je voelt, hoe meer je uit je leven kunt halen.